"بسمه تعالی"


قابل توجه همراهان همیشگی
خیریه سفره سخاوت

 

با استمداد از خدای منان و عنایات ائمه طاهرین علیهم السلام با توجه به اهمیت استفاده بهینه از اعانات شما نیکوکاران محترم و با بهره گیری از تجارب سیزده ساله در حمایت از ایتام و کودکان بی سرپرست، برنامه مؤسسه خیریه سفره سخاوت از ابتدای سال ۱۳۹۷ از حمایت فرزندان در شبه خانواده (مراکز نگهداری شبانه روزی)، به حمایت از ایشان در خانواده ها تغییر می یابد.

انشاءالله با اجرای این تغییر راهبردی، امکان گسترش این خدمات در سطحی وسیعتر و در قالبی موثرتر فراهم خواهد شد.

در این برنامه، فرزندان و خانواده های ایشان(و یا خانواده های امین موقت) با دریافت بسته های حمایتی مؤسسه، علاوه بر برخورداری از کمکهای مادی، تحت پوشش برنامه توانمندسازی خیریه قرار خواهند گرفت.

به ویژه اینکه این برنامه در بستر خانواده اجرا شده و از ظرفیت کانون گرم خانواده در رشد فرزندان غفلت نخواهد شد.

با توجه به اینکه توفیق خدمت مؤسسه همیشه مرهون پشتیبانی های مادی و معنوی شما خیرین عزیز بوده است، امید می رود از این پس نیز بیش از گذشته، شرایط انجام وظیفه باحمایتهای بی دریغ و خالصانه شما بزرگواران فراهم آید.

 

باسپاس ازهمراهی شما عزیزان

هاشم مهذب رحیم زاده
ریئس هیئت مدیره خیریه سفره سخاوت

سه شنبه, 04 ارديبهشت 1397

نظام نامه تربیت دینی

ما بر این باور هستيم كه يك «برنامه تربيتي كامل» بايد بر سه‌پایه استوار باشد:

1. آموزش نظري مفاهیم تربیتی

 2. جستجوي مصاديق عملی و عینی، از مفاهیم آمورش داده‌شده؛ و تمرین و تکرار عمل به آموزه‌ها (در زندگي روزمره)

 3. تثبيت رفتار، با بهره‌گیری از ابزارهاي تشويق و بازدارنده

1-آموزش نظري مفاهیم تربیتی

ازآنجاکه ممكن است ارائه‌ی «تعاليم ديني» در سنين كودكي و نوجواني "ملال‌آور" و "خارج از ظرفيت" فرزندان باشد؛ در آموزش‌های نظري، به ارائه‌ی مطالب، در قالب «ادبيات كودكانه» و به «شیوه‌های هنري (‌نمايش، قصه، شعر و بازي)‌» پرداخته‌ایم. ارائه موضوعات تربیتی، بر اساس آموزه‌های دینی، شامل تمامی ابعاد وجود انسان "از ظاهر اعمال او گرفته، تا ابعاد باطنی‌تر": همچون افکار و اندیشه‌ها، باورها و اعتقادات و خلقیات و صفات (آشنایی با رذایل و فضائل اخلاقی) است؛ که بر اساس مدل «برنامه‌ریزی هدفمند تربیتی وزارت آموزش‌وپرورش» تنظیم می‌گردد.

در این مدل، موضوعات آموزشی و تربیتی به‌عنوان «شاخص‌های مقبولیت و سلامت» در  شخصیت کودک، مطابق با سن و توانمندی‌های وی (در 10 حوزه) مشخص‌شده است؛ که شامل موارد ذیل است:

1. عقاید              2. اخلاق                  3. احکام        4. سنن و شعائر               5. دانش و فن      

6. صفات فردی     7. آداب اجتماعی      8. بینش و انگیزش        9. خانواده           10. معیشت و زیست      

ازآنجاکه فرزندان، بخش عمده‌ای از فرایند "آموزش و تربیت" را، از طریق الگو گیری از اولیاء و مربیان خود دریافت می‌کنند، آموزش و ارتقاء سطح آگاهی‌های اولیاء و مربیان ضرورت می‌یابد؛ تا ایشان هم با "قرار گرفتن در مسیر تربیت دینی"، سطح مقبولیت رفتار خود را ارتقاء بخشند. با استفاده از شیوه‌های تربيتي، همه‌ی امكانات و شرايط لازم را براي "پرورش فرزندان" فراهم سازند. آن‌چنان‌که او در اين شرايط، راه خود را پیداکرده، استعدادهاي نهفته‌اش را پرورش داده، به فعليت رساند.  

2- جستجوي مصاديق عملی و عینی، از مفاهیم آمورش داده‌شده، و تمرین و تکرار عمل به آموزه‌ها (در زندگي روزمره)

در این بخش، «مصاديق هر رفتار فرزند»، در موقعیت‌هایی كه در زندگانی روزمره و لابه‌لای برنامه‌های جاری، با آن مواجه خواهد شد "شناسایی" می‌شود، تا در مواقع مواجهه با "موضوعات آموزشي" تذكر داده شود. و با تمرين اين مصاديق، فرزند را در "تشخيص خوب و بد" رفتاري كه حاصل‌شده، توانمند سازيم.

3-تثبيت رفتار، با بهره‌گیری از ابزارهاي تشويق و بازدارنده

در این بخش، اولیاء و مربيان محترم، با عکس‌العملی متناسب با "رفتار فرزند"، اعم از «هنجار يا ناهنجار»، در جهت «اصلاح رفتار فرزند» به او كمك می‌کنند. فرزندان اگر ببينند كه "دروغ، غيبت و..." با عکس‌العمل "منفي" و "رعايت آداب و فضائل" با عکس‌العمل "مثبت" اطرافيان همراه است، آموزش‌ها را عقلاً و قبلاً باور خواهند كرد.

«عدم توفيق در مهار رفتار فرزندان»، عمدتاً به عدم استحكام مربيان در "اجراي قوانين و مقررات" برمی‌گردد؛ و سستي در اجراي نظام تربيتي، از بزرگ‌ترین "نقایص" آن بشمار می‌آید. لذا نبايد هیچ‌گاه "عواطف و احساسات" موجب ناديده گرفتن "مصلحت فرزندان" شود، كه اين مورد، نوعی "كاستي درروش مهار ناهنجاری‌های فرزندان" به شمار می‌آید.

.: هدف:.

هدف ما در اين فرايند «شناساندن رفتارهاي خوب و بد به فرزندان» و «توانمندسازی ايشان، در اقدام به رفتارهاي خوب» و «ترك رفتارهاي ناپسند» است. به‌طوری‌که فرزندان، در عمل قادر باشند در شرايط مختلف "بر اساس ارزش‌ها و ضد ارزش‌های اخلاقي و رفتاري" تصمیم‌گیری نمايند. به‌گونه‌ای كه فرزند در شرايطي که می‌تواند با «بروز رفتاری ناهنجار و ضد ارزش»، به مقصود خود برسد یا از بن‌بستی خارج شود، به «ندای فطرت الهی و وجدان انسانی» خودپاسخ "مثبت" گفته، شخصیت و روان خویش را، از آلودگی به رذایل محفوظ نگه دارد.

بايد توجه داشت كه، هیچ‌گاه نمی‌توان زمینه‌های بروز رذایل را، کاملاً از بين برد؛ و اين انسان است كه بايد، با "تأثیرپذیری از تربيت صحيح الهي" در هر عرصه‌ای بتواند از رذایل پرهيز كند؛ و فضائل انساني را در رفتار خود بروز دهد.

.: ضرورت تدوین نظامنامه‌ی تربیتی:.

بر اساس آنچه گفته شد، نظامنامه‌ی تربیتی «خانه‌ی فرزندان سفره سخاوت»، جهت ارائه‌ی "سازوکار تحقق عملی مراحل سه‌گانه‌ی تربیت" تنظیم گردیده است؛ که امیدواریم، در راه تربیت نسل آینده‌ی ایران اسلامی، راهگشای شما کاربر گرامی  باشد.

فایل pdf نمودار نظام‌نامه تربیت دینی را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

رسول خدا صلی الله علیه و آله : أَلدّالُّ عَلَى الْخَيْرِ كَفاعِلِه؛ كسى كه ديگران را به كار نيك راهنمائى كند گـويـا خـود، آن را انـجـام داده اسـت. وسائل الشيعه: ج 11، ص 398

پیوند های مفید

کلیه حقوق این پایگاه در اختیار خیریه سفره سخاوت می باشد.
زمستان 1393
تماس با ما