"بسمه تعالی"


قابل توجه همراهان همیشگی
خیریه سفره سخاوت

 

با استمداد از خدای منان و عنایات ائمه طاهرین علیهم السلام با توجه به اهمیت استفاده بهینه از اعانات شما نیکوکاران محترم و با بهره گیری از تجارب سیزده ساله در حمایت از ایتام و کودکان بی سرپرست، برنامه مؤسسه خیریه سفره سخاوت از ابتدای سال ۱۳۹۷ از حمایت فرزندان در شبه خانواده (مراکز نگهداری شبانه روزی)، به حمایت از ایشان در خانواده ها تغییر می یابد.

انشاءالله با اجرای این تغییر راهبردی، امکان گسترش این خدمات در سطحی وسیعتر و در قالبی موثرتر فراهم خواهد شد.

در این برنامه، فرزندان و خانواده های ایشان(و یا خانواده های امین موقت) با دریافت بسته های حمایتی مؤسسه، علاوه بر برخورداری از کمکهای مادی، تحت پوشش برنامه توانمندسازی خیریه قرار خواهند گرفت.

به ویژه اینکه این برنامه در بستر خانواده اجرا شده و از ظرفیت کانون گرم خانواده در رشد فرزندان غفلت نخواهد شد.

با توجه به اینکه توفیق خدمت مؤسسه همیشه مرهون پشتیبانی های مادی و معنوی شما خیرین عزیز بوده است، امید می رود از این پس نیز بیش از گذشته، شرایط انجام وظیفه باحمایتهای بی دریغ و خالصانه شما بزرگواران فراهم آید.

 

باسپاس ازهمراهی شما عزیزان

هاشم مهذب رحیم زاده
ریئس هیئت مدیره خیریه سفره سخاوت

سه شنبه, 04 ارديبهشت 1397

تبیین تربیت دینی

 "تربيت ديني فرزندان" به‌عنوان مأموريت اصلي مؤسسه خيريه سفره سخاوت، از ابتداي تأسيس موردتوجه مسئولين اين مجموعه قرار داشته است. لذا در طراحي ساختار تشكيلاتي نيز، جايگاه مهمي را به خود اختصاص داده، كه به ارائه برنامه‌های تربيتي، بر اساس "معارف متعالي دين مبين اسلام" انجاميده است. 

اين برنامه‌های تربيتي، شامل آموزش مهارت‌های عملی است كه در سه حوزه‌ی "معارف و اعتقادات"،‌ "رذایل و فضائل اخلاقي" و "آداب و احكام" قابل دسته‌بندی است.

در بيان ضرورت اهتمام به تربيت فرزندان، در كنار پرداختن به رفع نيازهاي مادي و جسمي ايشان، بايد گفت: «مطابق احكام ديني، بر ولي كودك لازم است او را ازآنچه موجب فساد اخلاقش می‌شود و به عقايدش ضرر می‌رساند حفظ كند».

امام خميني (ره) آموزش‌های تربيتي در سنين كودكي را از ثبات بيشتري برخوردار دانسته؛ و سهل‌انگاری در تربيت كودكان را، منشأ شقاوت و بدبختي ابدي ايشان می‌دانند. (1)

در واژه‌شناسی مفهوم تربيت، راغب اصفهاني تعبيري دقيق كرده و چنين آورده است: «رب در اصل به معناي تربيت و پرورش است؛ و عبارت است از ايجاد كردن حالتي پس از حالت ديگر در چيزي تا به حدّ نهايي و تام‌ و كمال خود برسد». بنابراين می‌توان "تربيت" را چنين تعريف كرد:‌ «تربيت عبارت است از دفع موانع و ايجاد مقتضيات براي آنكه استعدادهاي انسان، در جهت كمال مطلق شكوفا شود».

ضرورت تربيت ديني

راه تربيت درست، راهي است كه همه وجوه آدمي را موردتوجه قرار دهد؛ و در مسير تربيت انسان هيچ وجهي از وجود او را تعطيل نگذارد و فطريات آدمي را شكوفا سازد و انسان را در بستر فطرتش به‌سوی كمالش راه برد.

دين اسلام، ديني است كامل و كمال بخش؛ که دربردارنده‌ی بهترين دستورات زندگي، تعاليم حیات‌بخش است؛ و بر سرتاسر حيات فردي و اجتماعي انسان سايه افكنده و همه‌ی مقاطع زندگي او را در برمی‌گیرد؛ و تئوري واقعي و كامل اداره انسان "از گهواره تاگور" را عينيت می‌بخشد.

به فرموده امام خميني (ره): ‌انبياء‌ آمده‌اند تا زمینه‌های چنين تحول مقدسي را فراهم كنند؛ و انسان را از مرتبه "اسفل" به "اعلاء" ارتقاء داده و از ظلمات به‌سوی نور برسانند. انبياء‌ آمده‌اند كه ما را هوشيار سازند و تربيت كنند؛ و اصلاً براي "انسان‌سازی" آمده‌اند. (2)

و اما لوازم يك برنامه‌ی منسجم و مؤثر تربيتي عبارت است از:

1-تدوين نظام‌نامه‌ی تعليم و تربیت ديني، بر اساس شاخص‌های مقبوليت و سلامت رفتار فرزندان.

2-شناخت شاخص‌های مقبوليت و سلامت رفتار فرزندان.

3-شناخت سازوکار اجراي نظام‌نامه.

4-آشنايي اوليا و مربيان با موضوعات تربيتي.

در این فرایند، به "آموزش" به‌عنوان اولین رکن تعلیم و تربیت توجه شده است.

در بیان ضرورت آشنايي اوليا و مربيان با موضوعات تربيتي و ارائه‌ی مطالب آموزشي لازم، به ایشان باید گفت: «اوليا و مربيان باید قبل آر فرزندان در مسیر تربیت گام بردارند تا به‌عنوان یک "الگوی عملی"، در تغییر رفتار فرزندان خود تأثیرگذار باشند».

پی‌نوشت:

1. تعليم و تربيت از ديدگاه امام خميني (ره)، تبيان، آثار موضوعي، دفتر هجدهم، ص 5

2. کتاب تفسیر امام خمینی (ره)/ حزب جمهوری اسلامی/ 1368 ه.ش

حضرت علی علیه السلام اَلْخَيْرُ لا يَفْنى؛ كار خير هرگز فانى نمى شود. شرح غررالحكم: ج 1، ص 229

پیوند های مفید

کلیه حقوق این پایگاه در اختیار خیریه سفره سخاوت می باشد.
زمستان 1393
تماس با ما